Att sälja hästar...

 
Senario 1... russ, inte så gammal, enbart grundutbildad (alltså riden i alla gångarter, men kan inte så mkt mer). Säljes till en liten tös, kunden hör av sig efter ca 1 vecka och är förtvivlad över att ponnyn inte kan/vill galoppera. Diagnosen är att ponnyn förmodligen har ont i magen. Jag erbjuder att köpa tillbaka/byta ponny, men nej, de vill prova behandla. Efter ett par månader är det akut att lämna tillbaka ponnyn, den kommer tillbaka och jag frågar efter veterinärens nummer som ställt diagnosen att den förmodligen har ont i magen - men där upphör kontakten och jag får aldrig något svar ang detta...
 
Där står man med en ponny man inte har en susning om hur läget ligger till, jag tar givetvis ut veterinär som får undersöka ponnyn - som inte hittar något fel på den. Jag börjar tömköra den, och den beter sig likadant som den gjorde innan den åkte till kunden. Alltså - förstår inte hjälperna till 100%, men lyssnar och går utmärkt i alla gångarter.
 
Vem är det som framstår som oseriös när den ska säljas igen, TROTS att jag berättar hela storyn? Jag.
 
Senario 2.... Bytar in en ponny från en skola, dem sa till mig att den är supersnäll - men har gått ett tag på skolan nu och trivs inte i flocken heller, så det är dags för honom att hamna hos en privatperson. Super tänkte jag, inga problem. Jättesöt ponny. Tog hem, red ett par veckor - och ja, verkligen välskolad och sjysst ponny! Säljer via telefon till en tös som ska vara rättså grön, men det ska ju inte vara några problem med denna ponnyn tänker jag då med den informationen jag fått samt hur jag upplevt den hemma. Kör upp och lämnar ponnyn i god tro - kunden ringer samma kväll och säger att ponnyn bockat av tösen. Men, dem skulle prova lite till såklart. Efter ca 3 månader så kommer ponnyn tillbaka igen. Kunden var mycket upprörd eftersom jag inte berättat sanningen om ponnyn och utsatt hennes dotter för fara. De hade nämnligen ringt upp skolan han stått på, varpå den skolan hade bekräftat att han bockat där med, och det var därför han bytades in till mig. Tack för den, säger ju jag. Vem framstår som oseriös? Jag. Trots att det från början var skolan som inte berättat sanningen för mig. Inte okej någonstans, när jag ringde upp skolan så fick jag till svar att det var ju jag som skulle vara proffs i detta fallet och kunna läsa av ponnyn bättre.
Tillbaka fick jag en ponny som hade en ömmande rygg (kunde inte ridas på ett par veckors tid), missad vaccination samt inte skodd under tiden den stod hos kunden. Ponnyn hade en 3 veckor gammal skoning när jag lämnade... så med nästan 4 månaders obefintlig hovvård kan de flesta själva räkna ut hur den såg ut.  Men, som företagare har jag inget att säga till om, så det var bara att bita ihop och hålla tyst - som vanligt.
 
Senario 3.... bytar in en annan ponny från en ridskola, allt frid och fröjd. Efter ett par veckor så hittar jag perfekta hemmet för denna ponnyn, den skulle gå igenom en besiktning veckan efter och därefter åka. Perfekt! Tills dagen innan besiktning så ringer ridskolechefen och säger att den personen jag har haft kontakt med och gjort affären med inte är berättigad att göra affärer över huvud taget och att ponnyn jag fått inte alls skulle bytas ut. Där står jag, med en köpare på ponnyn som faktiskt är stulen av personen som sålde den till mig. Jag berättar läget för köparen och vem är det åter igen som framstår som oseriös? Jag. För javisst, det är min skyldighet att kolla upp att personen som gör affären är berättigad till det, men hur skulle jag kunna veta? Jag hade ju gjort flera affärer med denna person tidigare utan att det blivit livat?
 
Senario 4.... Säljer en fantastiskt fin ponny ,  ponnyn har gått stora klasser tidigare, är friröntgad, gått mindre klasser med en yngre tjej som bara ridit den ett par gånger förrut och gått som en klocka. En gentleman. Tiden går, kunden hör av sig att ponnyn inte alls är som förväntat, utan är för svår. Får hem en ponny som är fullständigt panikslagen för ryttare. Tog ett par månader innan jag fått tillräckligt mycket förtroende för att kunna rida ponnyn. Dessvärre kan ponnyn fortfarande inte ha andra ryttare på ryggen eftersom han är fruktansvärt rädd. Jag gjorde ett stort misstag när jag skrev på papper att den skulle återbetalas inom en viss tid, men jag litade på att det var samma ponny jag fick hem som jag tidigare sålt. Inte ett ord nämt att han var så rädd och panikbockade iväg. Istället hette det att ponnyn blev lite försvår bara. Han var lite för pigg på hinder. Kemin stämde inte riktigt. Fine. Om det nu hade varit så. Inga problem. Istället står  jag med en ponny som är otroligt rädd och osäljbar. Jag har ett litet företag som får anstränga sig för att det ska gå ihop såklart. Precis som alla andra små hästföretag. Hästarnas hälsa går i första hand. Kund skriver långt inlägg på fb sin version av historian och uppmanar folk att dela vidare. Andra människor går bananas i kommentarsfältet.
Vem framstår som oseriös? Jag. Jag tar absolut på mig att jag gjort ett misstag i den här historian, men saken är den att jag defenitivt lagt upp det annorlunda om jag bara fått historiken berättad från början. Det hade underlättat för bägge parter. Istället blir det jag som målas upp som den värsta människan i hela världen, och jag kan bara stå och titta på.  Jag kan inte försvara mig för att jag vägrar skriva min version av det hela eftersom det handlar om okunskap gällande ponnyn och det känns inte rätt att skriva så när barn är inblandade.
 
Senario 5....  Sålt 6 olika typer av hästar till samma skola, ingen har passat - det har varit fel på allihop..... samtliga 6 hästar går idag på olika andra skolor runt om i landet och fungerar perfekt.
6 hästar, det är många. Vem framstår som oseriös? Jag. Var det verkligen hästarna det var fel på när samtliga går hur bra som helst på skolor idag? Jag vet inte. Tror inte det.
 
Senario 6.... Hästen kostar 20 000:-. En snäll individ, men absolut ingen stjärna på något vis. Kund provar tre gånger, går bra alla gångerna, hästen uppfyller deras behov  på ett bra sätt. Kund begär en omfattande klinikbesiktning med röntgen. Jag säger att det är okej, sålänge dem står för kostnaden. Kunden anser att det är säljaren som ska stå för  sånna kostnader, eftersom dem läst det i något forum. Jag tackar vänligt nej till affären, det hade gått väldigt mycket minus för min del om jag hade tackat ja. Senare läser jag inlägg på forum där det står ett långt argt inlägg att jag försökte dölja något, akta er.
Vem framstår som oseriös? Jag.
 
Senario 7... Ponnyn är 4 år gammal, inte mycket riden - men visar fantastisk kapacitet. Ponnyn är inte så stor, ganska smäcker. Kund kommer till stallet och det första dem säger är "gud, den här var ju inte vacker". Jag tar ut ponnyn för att visa upp den och när jag känner mig klar, så skrittar jag bort mot kunden och frågar vad dem tyckte, varpå kunden säger " det här är ju ABSOLUT ingenting för oss, men ***** sitt upp, vi har ju kört en bit så du måste ju få rida lite!".  Där drar jag öronen åt mig och säger stopp. Ponnyn är ung och ska INTE behöva ha fler ryttare än nödvändigt, när dem ändå uttrycker sig att dem inte är intresserade. Rida för ridandets skull tycker jag INTE är okej. Kund blir fruktansvärt arg på mig och anser att jag är en väldigt oseriös försäljare.
 
 
Med detta sagt vill jag bara säg att här är några exempel på hur baksidan av detta hästhandlaryrket kan se ut. Jag vill även med detta säg att saker inte alltid är som man tror. Allt är inte svart el vitt. Det är inte alltid så att det är handlaren som är den onda. Myntet har alltid två sidor och även om den ena personen (jag då) inte skriker ut min version av storyn, betyder det inte att jag inte har en syn på historian. Det handlar om respekt och det handlar om att jag är helt emot att man diskuterar saker via nätet öppet. Varsågoda - spotta på mig, det gör ingenting. Det viktigaste för min del är att jag gör mitt allra yttersta. Mer kan jag inte. Det är också viktigt för mig att aldrig falla ner till den sandlådenivå som vissa andra tycks vara på. Det är viktigt för mig att hålla huvudet högt och veta att den bästa "hämden" jag kan ge är inte att hänga ut någon öppet på nätet - det är  att lyckas med det jag vill.
 
 
 
Finns en story jag kommer dela med mig av på mer detaljnivå, men det inlägget knåpar jag fortfarande på. Ska man, så ska det göras på rätt sätt, sjysst, ärligt och på en proffsig nivå.
 
Samtliga som kommenterar fruktansvärt aggresivt just nu hälsar jag välkomna hem till mig. Gärna så att ni stannar över en vecka el två så ni får en helhetsinsyn på hur vi arbetar här - det hade varit toppen :D Jag välkomnar alltid alla...
 
 


Kommentarer
Postat av: Carolin

Bra inlägg! Om man sålt 10 hästar och det är en missnöjd så hörs den hur mycket som helst men de andra 9 nöjda kunderna får aldrig visa fram sin sida.. lustigt de där ;-)
Jag står bakom dig i ditt häst tänk och försäljning och kan säga att jag är nöjd med ponnyn vi köpt från dig 😃

2017-05-03 @ 02:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0